"Plants are the ubiquitous means of expression in my work.
My paintings can be quite realistic, but they can also lean much towards the abstract. And I like to work with the combination of these two.
I love exploring these two extremes separately in my paintings or to combine them, contrast them and merge them into each other"
My paintings can be quite realistic, but they can also lean much towards the abstract. And I like to work with the combination of these two.
I love exploring these two extremes separately in my paintings or to combine them, contrast them and merge them into each other"
"Planten zijn het alomtegenwoordige expressiemiddel in mijn werk.
Mijn schilderijen kunnen behoorlijk realistisch zijn maar ook veel meer naar het abstracte neigen. En ik werk graag met de combinatie van deze twee.
Ik hou ervan om deze twee uitersten apart van elkaar te onderzoeken in mijn schilderijen of ze te combineren, tegenover elkaar te zetten en in elkaar op te laten gaan"
Mijn schilderijen kunnen behoorlijk realistisch zijn maar ook veel meer naar het abstracte neigen. En ik werk graag met de combinatie van deze twee.
Ik hou ervan om deze twee uitersten apart van elkaar te onderzoeken in mijn schilderijen of ze te combineren, tegenover elkaar te zetten en in elkaar op te laten gaan"
The ambiguity of our perception motivates me to create layered paintings and drawings, using both paint and image building techniques. This allows me to explore the formal qualities of a painting, as well as the relationship between different layers of the image. The shapes in my work arise intuitively from the behaviour of the paint itself or are strictly directed to appear realistic. I am intrigued by the relationship they create, as well as the relationship between the two-dimensional plane and the illusion of space. Often, one of the image layers consists of another material, such as an embroidered or flocked velvet-like layer. Through these additions, I create a layer that distinguishes itself from the others, adding a sense of enrichment or intensity to my canvases. My inspiration often comes from natural shapes. These forms, unburdened by meaning, give me the freedom to create images that I can imbue with their own painted meaning. The final painting is a departure from reality, touching on perception, feelings, and suggestion, without trying to tell a specific story. |
De meerduidigheid van onze waarneming is voor mij aanleiding om mijn schilderijen en tekeningen een gelaagdheid te geven. Zowel in verfgebruik als in beeldopbouw. Zo kan ik zowel de formele kwaliteiten van een schilderij onderzoeken als de interpretaties die ontstaan door de relatie tussen de verschillende beeldlagen. De vormen ontstaan intuïtief, voortgekomen uit de gedragingen van de verf, of streng geregisseerd, en realistisch ogend. De relatie die ze met elkaar aangaan boeit me, zoals ook die tussen het platte vlak en de illusie van ruimtelijkheid. Vaak bestaat een van de beeldlagen uit een ander materiaal; een geborduurde laag of een geflockte, fluweelachtige laag. Door middel van deze toevoegingen kan ik een laag maken die zichzelf onderscheidt van de andere lagen en een gevoel van verrijking, intensiteit aan mijn doeken meegeven. Mijn uitgangspunt ligt vaak bij vormen uit de natuur. Juist deze vormen geven mij, door niet met betekenissen beladen te zijn, de ruimte om beelden te maken waaraan ik al schilderend betekenis kan geven. Het beeld op het uiteindelijke schilderij is verwijderd geraakt van de realiteit en raakt aan iets anders, aan zintuiglijkheid, gevoelens en suggestie, zonder verhalend te willen zijn |
In my paintings I explore different realities that lie within the layers of the image. With this I want to show something of the different layers of consciousness, associations that run through the painting and the subject.
"Dialectics is a way of thinking that highlights the changes and interactions that take place in the real material world. Nothing stays the same, everything is constantly changing. Everything is – however indirectly sometimes – related to each other. In general terms, dialectics is either a form of reasoning that attempts to search for truth through the use of contradictions, or a metaphysics, according to which both thought and the world change or develop as a result of contradictions (..)" (source:Wikipedia)
In mijn schilderijen onderzoek ik verschillende werkelijkheden die zich bevinden in de lagen van het beeld. Daarmee wil ik iets laten zien van de verschillende lagen van bewustzijn, associaties die door het schilderij en het onderwerp heen lopen.
"Dialectiek is een manier van denken die de veranderingen en interacties die in de reële materiële wereld plaats vinden onder de aandacht brengt. Niets blijft hetzelfde, alles verandert voortdurend. Alles staat – hoe indirect soms ook – in relatie tot elkaar.
Dialectiek is in het algemeen gezegd ofwel een redeneervorm die door middel van het gebruik van tegenstellingen naar waarheid probeert te zoeken, dan wel een metafysica, volgens welke zowel het denken als de wereld verandert c.q. zich ontwikkelt, ten gevolge van tegenstellingen (..)" (bron:Wikipedia)
"Dialectics is a way of thinking that highlights the changes and interactions that take place in the real material world. Nothing stays the same, everything is constantly changing. Everything is – however indirectly sometimes – related to each other. In general terms, dialectics is either a form of reasoning that attempts to search for truth through the use of contradictions, or a metaphysics, according to which both thought and the world change or develop as a result of contradictions (..)" (source:Wikipedia)
In mijn schilderijen onderzoek ik verschillende werkelijkheden die zich bevinden in de lagen van het beeld. Daarmee wil ik iets laten zien van de verschillende lagen van bewustzijn, associaties die door het schilderij en het onderwerp heen lopen.
"Dialectiek is een manier van denken die de veranderingen en interacties die in de reële materiële wereld plaats vinden onder de aandacht brengt. Niets blijft hetzelfde, alles verandert voortdurend. Alles staat – hoe indirect soms ook – in relatie tot elkaar.
Dialectiek is in het algemeen gezegd ofwel een redeneervorm die door middel van het gebruik van tegenstellingen naar waarheid probeert te zoeken, dan wel een metafysica, volgens welke zowel het denken als de wereld verandert c.q. zich ontwikkelt, ten gevolge van tegenstellingen (..)" (bron:Wikipedia)
About "Echoes of a Garden"
You can see it as a kind of afterimages, memories, 'echoes' of a garden that once was there, plants that once were there.
In this series I approach that by seeking a balance between abstraction and figuration, between concrete forms and unsteady images.
The embroidered layer that usually adds new shapes to my paintings has a different function here; it is more of an abstract, transparent, colorful surface that blurs the background and defines the shapes.
Over "Echoes of a Garden"
Je kunt het zien als een soort van nabeelden, herinneringen, 'echoes', van een tuin die er ooit was, planten die er ooit waren.
Ik benader dat in deze serie door een balans tussen abstractie en figuratie te zoeken, tussen concrete vormen en onvaste beelden.
De geborduurde laag die meestal nieuwe vormen aan mijn schilderijen toevoegt heeft hier een andere functie; het is meer een abstract, transparant, kleurig vlak dat de achtergrond laat vervagen en de vormen meer definieert.
You can see it as a kind of afterimages, memories, 'echoes' of a garden that once was there, plants that once were there.
In this series I approach that by seeking a balance between abstraction and figuration, between concrete forms and unsteady images.
The embroidered layer that usually adds new shapes to my paintings has a different function here; it is more of an abstract, transparent, colorful surface that blurs the background and defines the shapes.
Over "Echoes of a Garden"
Je kunt het zien als een soort van nabeelden, herinneringen, 'echoes', van een tuin die er ooit was, planten die er ooit waren.
Ik benader dat in deze serie door een balans tussen abstractie en figuratie te zoeken, tussen concrete vormen en onvaste beelden.
De geborduurde laag die meestal nieuwe vormen aan mijn schilderijen toevoegt heeft hier een andere functie; het is meer een abstract, transparant, kleurig vlak dat de achtergrond laat vervagen en de vormen meer definieert.
About "The Elements"
"The Elements" is the title of a series of paintings that evokes associations with the natural elements: earth, water, air, and fire. However, when interpreted more freely, this title can also refer to aspects of our lives, such as emotions or other abstract ideas. Perhaps each painting symbolizes a component of the human experience, such as strength, vulnerability, harmony, or contrast.
You can also involve chemical elements in the interpretation of "The Elements." Each painting could then correspond to a specific element from the periodic table, such as carbon, oxygen, hydrogen, nitrogen, and so on.
Over "The Elements"
"The Elements" is de titel van een serie schilderijen die associaties oproept met de natuurlijke elementen: aarde, water, lucht en vuur. Maar vrij geïnterpreteerd kan deze titel ook verwijzen naar aspecten uit ons leven, zoals emoties of andere abstracte ideeën. Misschien symboliseert elk schilderij een onderdeel van de menselijke ervaring, zoals kracht, kwetsbaarheid, harmonie of contrast.
Ook scheikundige elementen kun je in de interpretatie van "The Elements" betrekken. Elk schilderij zou dan kunnen corresponderen met een specifiek element uit het periodiek systeem, zoals koolstof, zuurstof, waterstof, stikstof, enzovoort.
About “The Silent Story Tellers” and “The Other Room”
I have always found it fascinating to work with contradictions. Transparent versus opaque, organic versus sleek, paint versus embroidery or nylon fibers, association versus formality, and certainly figurative versus abstract. Light and the play of light always plays an important role. I used to make diptychs for a period. And canvases for which an openwork layer of wood or perspex was mounted. Show and conceal. In these works I try to bring these elements together, I am looking for images in which all my principles fall into place.
Over “The Silent Story Tellers” en “The Other Room”
Ik heb het altijd al boeiend gevonden om met tegenstellingen te werken. Transparant tegenover dekkend, organisch tegenover strak, verf tegenover borduursel of nylon vezels, associatie tegenover formaliteit, en zeker ook figuratief tegenover abstract. Licht en de speling van het licht speelt altijd een belangrijke rol.
Vroeger maakte ik een periode lang tweeluiken. En doeken waar een opengewerkte laag van hout of perspex voor zat gemonteerd. Tonen en verhullen.
In deze werken probeer ik deze elementen samen te laten komen, ben op zoek naar beelden waarin al mijn uitgangspunten op hun plaats vallen.
I have always found it fascinating to work with contradictions. Transparent versus opaque, organic versus sleek, paint versus embroidery or nylon fibers, association versus formality, and certainly figurative versus abstract. Light and the play of light always plays an important role. I used to make diptychs for a period. And canvases for which an openwork layer of wood or perspex was mounted. Show and conceal. In these works I try to bring these elements together, I am looking for images in which all my principles fall into place.
Over “The Silent Story Tellers” en “The Other Room”
Ik heb het altijd al boeiend gevonden om met tegenstellingen te werken. Transparant tegenover dekkend, organisch tegenover strak, verf tegenover borduursel of nylon vezels, associatie tegenover formaliteit, en zeker ook figuratief tegenover abstract. Licht en de speling van het licht speelt altijd een belangrijke rol.
Vroeger maakte ik een periode lang tweeluiken. En doeken waar een opengewerkte laag van hout of perspex voor zat gemonteerd. Tonen en verhullen.
In deze werken probeer ik deze elementen samen te laten komen, ben op zoek naar beelden waarin al mijn uitgangspunten op hun plaats vallen.
About “Floating Flowers”
The ideas about my work always arise associatively. The starting point is always plants or flowers. Their appearance, but also their expressiveness. I see a Celosia (Cockscomb) and think it is an old-fashioned, sophisticated flower. I get thoughts of luxury homes, richly decorated with wallpaper, fabrics... From there I came to the Toile de Jouy. I look up things about it and delve into its history. From the representations of the Toile I end up with other plants. Like the plant in floating flowers 3, which reminded me of a kind of angel, or at least of wings, together with the representation of gods on the fabric. It may well happen that through the search for those substances I end up with completely different substances, which then put me on a completely different track.
Over “Floating Flowers”
De ideeën over mijn werk ontstaan eigenlijk altijd associatief.
Het vertrekpunt zijn wel altijd planten of bloemen. Hun uiterlijk, maar ook hun zeggingskracht.
Ik zie een Celosia (Hanekam) en vind het een ouderwetse, sofisticated bloem. Ik krijg er gedachten bij aan luxe woningen, rijk versierd met behang, stoffen….
Van daaruit kwam ik op de Toile de Jouy. Daar zoek ik dingen over op, verdiep me in de geschiedenis ervan.
Vanuit de voorstellingen van de Toile kom ik dan weer bij andere planten uit. Zoals de plant in floating flowers 3, die me aan een soort engel, of in ieder geval aan vleugels deed denken, samen met de goden-voorstelling op de stof.
Het kan best zo gaan dat ik via de speurtocht naar die stoffen bij hele andere stoffen uitkom, die me dan vervolgens weer op een heel ander spoor zetten.
The ideas about my work always arise associatively. The starting point is always plants or flowers. Their appearance, but also their expressiveness. I see a Celosia (Cockscomb) and think it is an old-fashioned, sophisticated flower. I get thoughts of luxury homes, richly decorated with wallpaper, fabrics... From there I came to the Toile de Jouy. I look up things about it and delve into its history. From the representations of the Toile I end up with other plants. Like the plant in floating flowers 3, which reminded me of a kind of angel, or at least of wings, together with the representation of gods on the fabric. It may well happen that through the search for those substances I end up with completely different substances, which then put me on a completely different track.
Over “Floating Flowers”
De ideeën over mijn werk ontstaan eigenlijk altijd associatief.
Het vertrekpunt zijn wel altijd planten of bloemen. Hun uiterlijk, maar ook hun zeggingskracht.
Ik zie een Celosia (Hanekam) en vind het een ouderwetse, sofisticated bloem. Ik krijg er gedachten bij aan luxe woningen, rijk versierd met behang, stoffen….
Van daaruit kwam ik op de Toile de Jouy. Daar zoek ik dingen over op, verdiep me in de geschiedenis ervan.
Vanuit de voorstellingen van de Toile kom ik dan weer bij andere planten uit. Zoals de plant in floating flowers 3, die me aan een soort engel, of in ieder geval aan vleugels deed denken, samen met de goden-voorstelling op de stof.
Het kan best zo gaan dat ik via de speurtocht naar die stoffen bij hele andere stoffen uitkom, die me dan vervolgens weer op een heel ander spoor zetten.
About “Cuttings”
I am amazed at the artificial colors that flowers can have in nature. As if they were invented and made by people. I 'create' new plants myself by cutting them. Among other things, I try to capture this 'manufacturability' in the cuttings paintings, for example by giving the plants their own will/power with which they can grow their roots through glass, or by making their roots almost luminous. Very often I give plants roots from a completely different plant, or flowers from a different plant. But a lot of people don't even notice that; 'as if it were natural', just like those strange colors in nature, but the other way around.
Over “Stekjes”
Ik kan me verbazen over de kunstmatige kleuren die bloemen in de natuur kunnen hebben. Alsof ze door mensen bedacht en gemaakt zijn. Zelf ‘maak’ ik nieuwe planten door ze te stekken. Onder andere die ‘maakbaarheid’ probeer ik te vangen in de stekjes schilderijen, door de planten bv hun eigen wil/kracht te geven waarmee ze hun wortels door glas heen kunnen laten groeien, of door hun wortels bijna lichtgevend te maken. Heel vaak geef ik planten wortels van een heel andere plant, of bloemen van een andere plant. Maar dat valt heel veel mensen niet eens op; ‘alsof het natuurlijk is’, net zoals die vreemde kleuren in de natuur, maar dan andersom.
I am amazed at the artificial colors that flowers can have in nature. As if they were invented and made by people. I 'create' new plants myself by cutting them. Among other things, I try to capture this 'manufacturability' in the cuttings paintings, for example by giving the plants their own will/power with which they can grow their roots through glass, or by making their roots almost luminous. Very often I give plants roots from a completely different plant, or flowers from a different plant. But a lot of people don't even notice that; 'as if it were natural', just like those strange colors in nature, but the other way around.
Over “Stekjes”
Ik kan me verbazen over de kunstmatige kleuren die bloemen in de natuur kunnen hebben. Alsof ze door mensen bedacht en gemaakt zijn. Zelf ‘maak’ ik nieuwe planten door ze te stekken. Onder andere die ‘maakbaarheid’ probeer ik te vangen in de stekjes schilderijen, door de planten bv hun eigen wil/kracht te geven waarmee ze hun wortels door glas heen kunnen laten groeien, of door hun wortels bijna lichtgevend te maken. Heel vaak geef ik planten wortels van een heel andere plant, of bloemen van een andere plant. Maar dat valt heel veel mensen niet eens op; ‘alsof het natuurlijk is’, net zoals die vreemde kleuren in de natuur, maar dan andersom.
About “Botanics”
By building layer on layer Nikkie creates an impression of nature which could be true in an abstract way. Space without a horizon. Constellations which seduce and unnerve you, aconscientiously constructed and refined chaos which attacks the reliability of the image. She uses sketch, collage, digital photography and Adobe Photoshop to explore compositions based on plants sourced from her home and surroundings, which she then paints and embroiders in oils on canvas.
Over “Botanics”
Door laag op laag te bouwen creëert Nikkie een idee van de natuur die op abstracte wijze waar zou kunnen zijn. Ruimte zonder horizon. Constellaties die je verleiden en onrustig maken, gewetensvol opgebouwde en verfijnde chaos die de betrouwbaarheid van het beeld aantast. Ze gebruikt schetsen, collages, digitale fotografie en Adobe Photoshop om composities te verkennen op basis van planten uit haar huis en omgeving, die ze vervolgens schildert en borduurt met olieverf op canvas.
By building layer on layer Nikkie creates an impression of nature which could be true in an abstract way. Space without a horizon. Constellations which seduce and unnerve you, aconscientiously constructed and refined chaos which attacks the reliability of the image. She uses sketch, collage, digital photography and Adobe Photoshop to explore compositions based on plants sourced from her home and surroundings, which she then paints and embroiders in oils on canvas.
Over “Botanics”
Door laag op laag te bouwen creëert Nikkie een idee van de natuur die op abstracte wijze waar zou kunnen zijn. Ruimte zonder horizon. Constellaties die je verleiden en onrustig maken, gewetensvol opgebouwde en verfijnde chaos die de betrouwbaarheid van het beeld aantast. Ze gebruikt schetsen, collages, digitale fotografie en Adobe Photoshop om composities te verkennen op basis van planten uit haar huis en omgeving, die ze vervolgens schildert en borduurt met olieverf op canvas.
About “My House Plants”
Of course, there is actually something artificial about houseplants. They are no longer in nature but have been manipulated by us. Like animals in cages. I paint them in such a way that they appear to be given back to nature, by removing the context of the room and the pot. Once again it is about manufacturability. Just like the cuttings whose roots grow out of their pots; they want to free themselves, to show that they are stronger than the position they find themselves in.
Over “My House Plants”
Natuurlijk hebben kamerplanten eigenlijk iets kunstmatigs. Ze staan niet langer in de natuur maar zijn door ons gemanipuleerd. Als dieren in hokjes.
Ik schilder ze zo dat ze teruggegeven lijken aan de natuur, door de context van de kamer en de pot weg te halen.
Wederom gaat het over maakbaarheid.
Net zoals de stekjes waarvan de wortels uit hun potjes groeien; ze willen zichzelf bevrijden, laten zien dat ze sterker zijn dan de positie waarin ze zich bevinden.
Of course, there is actually something artificial about houseplants. They are no longer in nature but have been manipulated by us. Like animals in cages. I paint them in such a way that they appear to be given back to nature, by removing the context of the room and the pot. Once again it is about manufacturability. Just like the cuttings whose roots grow out of their pots; they want to free themselves, to show that they are stronger than the position they find themselves in.
Over “My House Plants”
Natuurlijk hebben kamerplanten eigenlijk iets kunstmatigs. Ze staan niet langer in de natuur maar zijn door ons gemanipuleerd. Als dieren in hokjes.
Ik schilder ze zo dat ze teruggegeven lijken aan de natuur, door de context van de kamer en de pot weg te halen.
Wederom gaat het over maakbaarheid.
Net zoals de stekjes waarvan de wortels uit hun potjes groeien; ze willen zichzelf bevrijden, laten zien dat ze sterker zijn dan de positie waarin ze zich bevinden.