The ambiguity of our perception motivates me to create layered paintings and drawings, using both paint and image building techniques. This allows me to explore the formal qualities of a painting, as well as the relationship between different layers of the image. The shapes in my work arise intuitively from the behaviour of the paint itself or are strictly directed to appear realistic. I am intrigued by the relationship they create, as well as the relationship between the two-dimensional plane and the illusion of space. Often, one of the image layers consists of another material, such as an embroidered or flocked velvet-like layer. Through these additions, I create a layer that distinguishes itself from the others, adding a sense of enrichment or intensity to my canvases. My inspiration often comes from natural shapes. These forms, unburdened by meaning, give me the freedom to create images that I can imbue with their own painted meaning. The final painting is a departure from reality, touching on perception, feelings, and suggestion, without trying to tell a specific story. |
De meerduidigheid van onze waarneming is voor mij aanleiding om mijn schilderijen en tekeningen een gelaagdheid te geven. Zowel in verfgebruik als in beeldopbouw. Zo kan ik zowel de formele kwaliteiten van een schilderij onderzoeken als de interpretaties die ontstaan door de relatie tussen de verschillende beeldlagen. De vormen ontstaan intuïtief, voortgekomen uit de gedragingen van de verf, of streng geregisseerd, en realistisch ogend. De relatie die ze met elkaar aangaan boeit me, zoals ook die tussen het platte vlak en de illusie van ruimtelijkheid. Vaak bestaat een van de beeldlagen uit een ander materiaal; een geborduurde laag of een geflockte, fluweelachtige laag. Door middel van deze toevoegingen kan ik een laag maken die zichzelf onderscheidt van de andere lagen en een gevoel van verrijking, intensiteit aan mijn doeken meegeven. Mijn uitgangspunt ligt vaak bij vormen uit de natuur. Juist deze vormen geven mij, door niet met betekenissen beladen te zijn, de ruimte om beelden te maken waaraan ik al schilderend betekenis kan geven. Het beeld op het uiteindelijke schilderij is verwijderd geraakt van de realiteit en raakt aan iets anders, aan zintuiglijkheid, gevoelens en suggestie, zonder verhalend te willen zijn |
About "The Elements"
"The Elements" is the title of a series of paintings. The series evokes associations with the natural elements: earth, water, air, and fire. However, when interpreted more freely, this title can also refer to aspects of our lives, such as emotions or other abstract ideas. Perhaps each painting symbolizes a component of the human experience, such as strength, vulnerability, harmony, or contrast.
You can also involve chemical elements in the interpretation of "The Elements." Each painting could then correspond to a specific element from the periodic table, such as carbon, oxygen, hydrogen, nitrogen, and so on.
Over "The Elements"
"The Elements" is de titel van een serie schilderijen. De serie roept associaties op met de natuurlijke elementen: aarde, water, lucht en vuur. Maar vrij geïnterpreteerd kan deze titel ook verwijzen naar aspecten uit ons leven, zoals emoties of andere abstracte ideeën. Misschien symboliseert elk schilderij een onderdeel van de menselijke ervaring, zoals kracht, kwetsbaarheid, harmonie of contrast.
Ook scheikundige elementen kun je in de interpretatie van "The Elements" betrekken. Elk schilderij zou dan kunnen corresponderen met een specifiek element uit het periodiek systeem, zoals koolstof, zuurstof, waterstof, stikstof, enzovoort.