About perception
The ambiguity of our perception is my motive to make layered paintings and drawings, both in the use of paint and in building an image. In this way I am able to explore the formal qualities of a painting, as well as the relationship between the different layers of the image. The shapes come into existence intuitively, originating from the behaviour of the paint itself, or strictly directed, appearing realistic. The relationship they enter into intrigues me, as does the relationship between the two-dimensional plane and the illusion of space. Often one of the layers of the image consists of another material; an embroidered layer or a flocked, velvet-like layer. By way of this additions I am able to make a layer that distinguishes itself from the other layers, adding a sense of enrichment or intensity to my canvases. My inspiration often comes from natural shapes. Precisely these forms, unburdened by meaning, give me space to make images that I can give their own painted meaning. The image in the final painting is withdrawn from reality and it touches something else - perception, feelings and suggestion, without trying to tell a story. Nikkie le Nobel |
Over zintuiglijkheid
De meerduidigheid van onze waarneming is voor mij aanleiding om mijn schilderijen en tekeningen een gelaagdheid te geven. Zowel in verfgebruik als in beeldopbouw. Zo kan ik zowel de formele kwaliteiten van een schilderij onderzoeken als de interpretaties die ontstaan door de relatie tussen de verschillende beeldlagen. De vormen ontstaan intuïtief, voortgekomen uit de gedragingen van de verf, of streng geregisseerd, en realistisch ogend. De relatie die ze met elkaar aangaan boeit me, zoals ook die tussen het platte vlak en de illusie van ruimtelijkheid. Vaak bestaat een van de beeldlagen uit een ander materiaal; een geborduurde laag of een geflockte, fluweelachtige laag. Door middel van deze toevoegingen kan ik een laag maken die zichzelf onderscheidt van de andere lagen en een gevoel van verrijking, intensiteit aan mijn doeken meegeven. Mijn uitgangspunt ligt vaak bij vormen uit de natuur. Juist deze vormen geven mij, door niet met betekenissen beladen te zijn, de ruimte om beelden te maken waaraan ik al schilderend betekenis kan geven. Het beeld op het uiteindelijke schilderij is verwijderd geraakt van de realiteit en raakt aan iets anders, aan zintuiglijkheid, gevoelens en suggestie, zonder verhalend te willen zijn Nikkie le Nobel |